Mennesket og
vitenskapen
Jo mer jeg
arbeider med menneskepsyken, jo mer åpenbart for meg blir gapet
mellom vitenskapen og den hele og fulle sannhet, og viljen fra
menneske til menneske til å finne all sannhet. Dessverre opplever
jeg også at jo snevrere framstår vitenskapsmenn. For det er ikke
vitenskapen, som sådan, det er noe galt med, det er de vi har valgt
å la definere, forvalte og tolke innholdet av den, som snevrer den
inn til sitt mangelfulle verdensbilde og som bederver selve kjernen
ved vitenskapen.
«Vitenskap,
fagområde som er gjenstand for metodisk og kritisk forskning og
stiller krav om fyllestgodtgjørende bevis for, eller begrunnelse av
de påstander som fremsettes.»
(Lille norske
leksikon.)
Jeg tolker vitenskap dit hen at vi alltid, uavhengig av foreløpige funn, er forpliktet til stadig å stille nye spørsmål.
"Ukritisk respekt for autoriteter er sannhetens største fiende."
Albert Einstein
En
tilsynelatende allmenn sannhet har, historisk sett, vist seg å være
kun en liten del av hele bildet.
Mangel på
fantasi, forestillingsevne, utålmodighet, trass, nysgjerrighet,
respekt og vilje til å sette ego til side, har gjort vitenskapen,
med sitt enorme potensial, til en hindrende kraft for videre viten og
kunnskap. Vi må ALDRI slå oss til ro med svarene vi har blitt
servert! Vi må alltid fortsette å stille spørsmål: Hvordan?
Hvorfor? Hva? Hvem? Hvilken/t? Når man aldri slår seg til ro med
svarene, men fortsetter å spørre og søke nye svar, vil man forstå
stadig mer og kunne formidle kunnskapen videre på en slik måte at
det gagner alt og alle.
Hva er forskjellig fra individ til individ i menneskerasen, ja, bortsett fra det åpenbare? Vi må sikte både innover og utover og søke sammenhengen mellom de to for å utvide kunnskapen vi har i dag. Et annet, mer overordnet, blikk og perspektiv. Hvorfor blir noen deprimert? Hvem har handlekraft? Hvorfor mangler noen det? Hvem er engasjert og hvorfor? Hvem blir idealister, hvem blir kapitalister? Hvorfor? Hvem får angst? Hvorfor? Hvem blir (rus)avhengige? Hvorfor håndterer vi utfordringer så forskjellig at noen evner å nytte det som en styrke mens andre blir handlingslammet og kanskje bukker under? Hvorfor tar noen sitt eget liv? Hva er forskjellen på dem og oss? Der mener jeg vitenskapen har en konkret oppgave (noe jeg opplever at de søker for å få drivkraft til å fullføre oppgavene) Er det kjemisk?Hvorfor? Ligger forskjellen i vårt DNA? Hvorfor? Er DNA det samme som karma? Er det genetisk? Sosialt betinget? Hvem blir optimister og hvorfor? Hvem bli pessimister? Og når vi ikke finner svarene i de gjeldende aksepterte sannheter, så er det vitenskapmannens PLIKT å stille eller ta stilling til og vurdere nye uventede, utfordrende spørsmål.
Hva er
vitenskapen verdt når den kritiserer eller, i verste fall, avviser,
nye spørsmål? Hvorfor avviser de medmenneskers beretninger om
egenopplevde «usannsynligheter», i stedet for å søke svaret på
hvordan og hvorfor det kunne være mulig? Mener de virkelig at de har
funnet den endelige sannhet, og dermed har makt til å kategorisk
avvise et annet menneskes påstand om en annen sannhet? Det vitner om
at vesentlige egenskaper er mangelvare blant de som vi forventer (ut
fra yrkestittel og dens innhold) skal evne å finne svar.
"Si ikke: «Jeg har funnet sannheten,» men heller: «Jeg har funnet en sannhet.» "
Kunne de neste
spørsmålene vært: «Hva er det som gjør at dette individet kan
oppleve ting som jeg, med min åpenbart manglende fatteevne, ikke
evner? Hva er forskjellen mellom oss? Har vi ferdigheter som ikke er
vitenskapelig bevist? Er det grunnen til at disse evnene ikke
blir utviklet og foredlet i det offentlige skoleverket?» Kan hende
er vedkommende skolesvak i tillegg, noe som gjør utfordringen ekstra
krevende. «Kan en med lavere IQ enn meg vite og forstå noe jeg selv
ikke fatter?» Er det mulig at det kan handle om noe utover naturfag
og IQ?
Tenk om de
kunne tenke at vi alle er forskjellige og at et hvert menneskes
innspill er en del av det kollektive virkelighetsbildet og
selvfølgelig må bli en del av den kunnskapsbasen som er bakgrunn
for våre spørsmål og søken etter svar, og om det er uaktuelt, i
alle fall respektere den enkeltes innspill i den kollektive
forståelsen av virkeligheten. Er verdensbildet til «de som mener å
vite» så snevert at de fortsatt ikke har lært noe av sine
foregangsmenn som lo av påstanden om at jorda var rund, og ikke
flat?
Vitenskapsmenn
er en nødvendig og kjærkommen del av menneskehetens evolusjon. De
har en fascinerende evne til å holde fokus på bittesmå detaljer og
opparbeide seg imponerende kunnskap om bestanddeler av livet. Det er
kunnskap vi trenger. Celler. DNA. Atomer. Materie. Puslebiter, som
ørsmå deler av bildet. Det er viktig for å se helheten,
sammenhengen. Det er viktig for å kunne behandle, håndtere
detaljer. Det er viktig for å kunne se sammenheng mellom det bitte
lille og det ufattelig store. Alt er en del av det samme bildet!
Men hvem tar
hånd om det overordnede perspektivet rundt livets mysterier? Hva
slags mottakelse får de? Vi snakker om å lære av våre feil. Har
vi lært? At de som kommer med de mest hårreisende påstander
historisk sett har en tendens til å treffe blink? Møter vi
påstander med ekte nysgjerrighet og åpenhet? Hadde vi sagt
velkommen til ulike og forskjellige meninger kan det faktisk hende at
vi kunne utvide vitenskapen og vår egen kunnskap.
Per dags dato
opplever jeg at vitenskapen fremdeles er et springbrett. En flott
mulighet til å lære MER om livet, så snart den kommer ut av
«bleiestadiet», som involverer detaljfokus, og kan opparbeide seg
klokskap og visdom nok til å engasjere og samarbeide med nødvendige
ressurser og kilder til videreutvikling av kunnskap på et mer
overordnet plan. Jeg får vel bare avvente at den selv innser det
samme. For selv om detaljkunnskapen er viktig, er jeg nok ikke den
eneste som opplever at den bare er en innledning til alt vi søker
svar på.
I mellomtiden
vil jeg fortsette å snakke varmt om viktigheten, men begrensningene,
slik jeg ser det, med vitenskapen, og fortsette å kalle meg selv en
«ny og moderne» del av den. Jeg slutter ikke å stille spørsmål.
Jeg aksepterer ikke at et fasitsvar er endelig og eneste mulighet.
Jeg vet at uendeligheten og evigheten vil gi oss ny innsikt som
overgår fantasien, så lenge vi er åpne for å ta imot. Og jeg vet
at jeg antakelig ikke får oppleve mange av disse framstegene i dette
jordiske liv. Det er helt underordnet! Jeg kjenner hvor jeg har mitt
«kall»: Jeg er provokatør og brobygger, og har som mål å utføre
min rolle på best mulig vis. Jeg har oppsøkt opplevelser og
erfaringer som kontinuerlig har videreutviklet min kompetanse. Nå
kan jeg begynne å sette skriftlig ord på det. Og som brobygger og
provokatør opplever jeg det som en del av min plikt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar